بدر اقتصاد: برای مقابله با حوادث اعم از طبیعی و غیرطبیعی، بایستی آموزش های لازم را دید و مانورهای عملیاتی برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، محمدرضا یوسفیپور، رئیسHSE شرکت ملی گاز ایران، امروز در جلسه مدیریت بحران و هماهنگی با استانهای معین که با حضور اسماعیل نجار، معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور، سعید مؤمنی، مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران و مدیران عامل شرکتهای گاز استانی معین در سالن شهید رجایی این شرکت برگزار شده بود، با بیان این مطلب، اظهار داشت: کشور عزیز ما ایران، دارای حدود 80 تا 90 درصد حوادث غیرمترقبه است؛ بنابراین در چنین کشور حادثه خیزی، به رغم آن که مردمی داریم که از نظر شهامت و ایثار، کسی به پای آنها نمیرسد،ولی متأسفانه به خاطر اینکه آموزش های خوبی از سوی متولیان امر در این زمینه ندیده اند، از 100 درصد مردم، تنها 9.3 درصد آنها، آمادگی مقابله با حوداث را دارند.
وی افزود: به باور من، باید برای بهبود این مهم، مردم را نیز در مانورهایی که صورت میگیرد، شرکت داد؛ چراکه با روحیه فداکاری که مردم عزیزمان دارند، پس از نتیجه میتوان بحران ها را به نحوه صحیح و مناسبی مدیریت کرد؛ مانند کشور ژاپن که در زلزلههایی که رخ میدهد، به واسطه آموزشهایی که مردم در کنار امدادگران دیدهاند، 98.2 درصد نجات یافتگان از سوی مردم نجات یافتهاند.
یوسفی پور ادامه داد: برای مدیریت بحران در وهله نخست، بایستی دو هدف را دنبال کنیم؛ نخست، اقدامات ميانمدت که به لحاظ زماني و به جهت تقويت شركت ملي گاز ايران در رويارويي با بحران ها و ارتقاء و اصلاح سامانه هاي مديريت بحران شركت، بسيار مهم هستند و دوم، اقدامات كوتاه مدت/ فوري که به نوعی، وحدت رويه و پاسخگويي منطقي خصوصاً به سازمان هاي بيروني محسوب میشود.
رئیسHSE شرکت ملی گاز ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوعات پنجگانه و كلان در شرکت های گاز استانی، گفت: علمكها به عنوان آخرين بخش انشعابي بدليل تأثر از ضعف ابنيه مشتركين و مضافاً ساختار مربوطه، در مقايسه با ساير بخش ها از استحكام چندان زيادي برخوردار نبوده و آمار آسيبهاي زلزلهها تاكنون حكايت از همين نكته دارد.
وی در پایان، ارتباطات امن و پایدار، فرآيند منظم نشت يابي و بروز رساني نقشههاي شبكه و شيرها را از اهم اقدامات در این زمینه خواند و تصریح کرد: با توجه به اهميت حفظ ارتباط بين كليه نيروها، هسته هاي امداد و مركز كنترل در مواقع اضطراري، ضروري است موضوع ارتباطات پايدار به صورت مستمر در دستور كار به صورت مستمر قرار گيرد؛ چراکه تجربه حوادث و بلاياي طبيعي قبلي، حكايت از ناكارآمدی تجهيزاتي همچون تلفن، موبايل و حتي بيسيم داشته كه قهراً با چنين معضلي، ساير تمهيدات و پيش بيني ها نيز مخدوش و دچار اخلال خواهد شد.
نظرتان را بیان کنید
پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد
پیام ها