نفتون: موتورهای کنونی تولیدی برای خودروهای سواری در کشور، در بازه توانی ۱۱۳-۵۷ اسب بخار و بازه گشتاوری ۱۴۸-۱۰۱ نیوتنمتر هستند و حجم این موتورهای چهار سیلندر ۱.۴ تا ۱.۸ لیتر با مصرف سوخت ۷.۲ تا ۱۲.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. این فاصله بسیار زیاد با میانگین مصرف سوخت خودروها در دنیا بیانگر بیش از دو دهه عقبماندگی در این عرصه است.
براساس نتایج آزمونهای مراجع رسمی در سال 1396، میانگین مصرف سوخت خودروهای صفر کیلومتر تولید داخل برابر با 7.7 لیتر در هر صد کیلومتر است که این میزان در خودروهای روز دنیا (در سال 2016) که از فناوریهای نوین کاهش مصرف سوخت و آلایندهها استفاده میکنند، بهطور میانگین برابر با 5.5 لیتر معادل بنزین در هر 100 کیلومتر است و این در حالی است که در گزارش ارائه شده ازسوی نهاد بینالمللی کارایی انرژی، برای دستیابی به میانگین 4.4 لیتر معادل بنزین در هر 100 کیلومتر در سال 2020، بهطور متوسط سالانه 3.6 درصد کاهش مصرف سوخت لازم است. این موضوع نشاندهنده لزوم اقدام فوری در ارتقای فناوری تولید خودروهای داخلی است.
یکی از مهمترین راهحلهای پذیرفتهشده در دنیا، بهکارگیری فناوریهای جدید در طراحی و تولید قوای محرکه با سطح مصرف سوخت و آلایندگی بسیار پایین است. هماکنون فناوری موتورهای تولیدی داخلی با فناوریهای روز دنیا دو تا سه دهه فاصله دارد.
با توجه به این موارد، مقدمات اجرای پروژه طراحی، توسعه و ساخت خانواده موتور کممصرف یورو 6 با هدف کاهش میانگین مصرف سوخت خودروهای داخلی به حداکثر 5 لیتر و ارتقای سطح آلایندگی آنها به سطح استاندارد یورو 6 از سوی بخش خصوصی دانشبنیان در دستور کار قرار گرفت و در چارچوب ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور، پیشنهاد طراحی و تولید موتور سهسیلندر کممصرف از طرف وزارت نفت به شورای اقتصاد ارائه شد.
هدف اصلی این طرح، توسعه و تولید خانواده قوای محرکه بر اساس استانداردهای روز دنیا در داخل کشور با توانایی پاسخگویی به نیازهای داخلی (برای محدوده خودروهای سواری تولیدی در داخل کشور شامل کلاسهای B ،A و C) است. در این طرح آخرین روند فناوری جهان در توسعه قوای محرکه بنزینی و پایه گازسوز به منظور کاهش مصرف سوخت و آلایندهها با محوریت فناوریهای پایش مستقیم سوخت و توربوشارژ استفاده میشود. همه خودروسازان معتبر دنیا در سالهای اخیر این فناوریها را بهکار گرفتهاند.
طبق اطلاعات به دست آمده، تاکنون دو خودروساز بزرگ کشور فعالیتی را به منظور طراحی و توسعه موتورهای نسل جدید آغاز نکردهاند و آخرین موتور طراحی شده در کشور (EF7) نیز با حجم 1.7 لیتر و مصرف سوخت 8 لیتر بر 100 کیلومتر، اگرچه دارای تکنولوژی نسبتا روزآمدی است، اما در دنیا جزو موتورهای پرمصرف است.
خانواده موتور جدیدی که برای طراحی و ساخت انتخاب شده است، در سه سال متوالی (2012-2015) به عنوان بهترین موتور دنیا شناخته شده است. این موتور به صورت خانواده موتورهای بنزینی و پایه گازسوز است که یک هسته ثابت دارند و صرفا با تغییرات در اجزای جنبی، توان موتور از 75 تا 122 اسب بخار قابل تغییر است. به بیان دیگر، تمامی خودروهای تولیدی کنونی و آینده کشور میتوانند از یک نوع موتور استفاده کنند. این موتور حجمی برابر با یک لیتر دارد و از نظر سطح آلایندگی معادل یورو6 است (هماکنون استاندارد سطح آلایندگی کشور معادل یورو 4 است) و مصرف سوخت آن در 100 کیلومتر بین 4.7 تا 5 لیتر است.
در این طرح به ازای اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده و تحقق پلاک شدن هر خودروی کممصرف بنزینی، بازپرداخت صرفهجویی سوخت محقق شده تا سقف 131.2 دلار سالانه و در مدت پنج سال به سرمایهگذاران عامل صرفهجویی/ تولیدکنندگان، انجام میشود که با اجرای کامل طرح (جایگزینی 500 هزار دستگاه خودروی داخلی با قوای محرکه کممصرف با خودروهای فرسوده)، میزان کل صرفهجویی سوخت و در نتیجه بازپرداخت با سرمایهگذار/ سرمایهگذاران عامل صرفهجویی، 328 میلیون دلار خواهد بود.
با اجرای این طرح، حدود 2 میلیارد لیتر در مصرف بنزین صرفهجویی خواهد شد و از این طریق حداقل 3.9 میلیون تن از انتشار گاز دیاکسیدکربن کاسته میشود. پرداخت منابع حاصل از صرفهجویی سوخت به سرمایهگذار/ سرمایهگذاران مجری طرح یا شرکتهای خودروساز داخلی، به شرط جایگزینی یک دستگاه خودروی جدید با قوای محرکه کممصرف یا پلتفرمهای جدید با قوای محرکه موضوع این طرح با یک دستگاه خودروی فرسوده، پس از تایید شرکت بهینهسازی مصرف سوخت در بازههای زمانی سه ماهه قابل پرداخت خواهد بود.
کورش هاشمی
پروانه غریبی
منبع: شرکت بهینهسازی مصرف سوخت
نظرتان را بیان کنید
پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد
پیام ها