عضو کمیسیون انرژی مجلس از علاقه دولت به افزایش نرخ حاملهای انرژی و مانع شرایط نامناسب اقتصادی جامعه میگوید.
هدایتالله خادمی در گفتوگو با خانه ملت با اشاره به اخرین اظهارنظر وزیر نفت مبنی بر اینکه قیمت حاملهای انرژی در لایحه بودجه سال 98 افزایش پیدا نکرده است، گفت: اگرچه دولت از سال92 تاکنون افزایش نرخی برای بنزین نداشته است اما به این کار خود ایراداتی وارد دانست به همین دلیل در "لایحه برنامه ششم توسعه کشور" افزایش قیمت 60 تا 70 درصدی بنزین را پیشنهاد داد که مورد تصویب مجلس قرار نگرفت چراکه به اقتصادکشور شوک وارد میکرد.
علاقه دولت به افزایش نرخ حاملهای انرژی
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت به افزایش نرخ حاملهای انرژی علاقه دارد اما فعلا شرایط اقتصادی جامعه این اجازه را به آنها نمیدهد، ادامه داد: شرایط نامساعد اقتصادی کشور سبب شده تا تصمیم عدم افزایش قیمت حاملهای انرژی برای سال 98 گرفته شود چراکه افزایش قیمت حامل انرژی همچون بنزین، افزایش قیمت دیگر کالاها را به دنبال دارد.
دولت یازدهم و دوازدهم در مورد کارتهای سوخت نظرات متفاوتی داشت چراکه چند سال این کارتها را با استدلال اینکه موجب رانت میشوند حذف کرد و اکنون با بهدنبال از سرگیری استفاده از کارتهای سوخت است و این بار استدلال شفافسازی را برای این تصمیم خود آوردهاند
استدلال دو گانه دولت درباره کارتهای سوخت؛ بلاخره موجب رانت میشود یا شفافسازی؟
وی با یادآوری اینکه دولت یازدهم و دوازدهم در مورد کارتهای سوخت نیز نظرات متفاوتی داشت چراکه چند سال این کارتها را با استدلال اینکه موجب رانت میشوند حذف کرد، افزود: دولت اکنون با جدیت و عجله به دنبال از سرگیری استفاده از کارتهای سوخت است و این بار استدلال شفافسازی را برای این تصمیم خود آوردهاند.
سهمیهبندی بنزین و2نرخی کردن قیمت این حامل انرژی؛ از اهداف بازگرداندن کارت سوخت/ماجرای دادن ماهانه 30 لیتر بنزین به هر ایرانی چیست؟
خادمی یکی دیگر از اهداف احیای کارت سوخت را سهمیهبندی بنزین و بهدنبال آن 2 نرخی کردن قیمت این حامل انرژی عنوان کرد و گفت: دولت در حال حلاجی ایده دادن روزانه یک لیتر بنزین به هر ایرانی (با خودرو یا بدون خودرو) است بدین معنا که هر ایرانی ماهانه 30 لیتر بنزین دریافت کند و افراد دارای خودرو درصورت نیاز بیشتر به بنزین از افرادی که خودرو ندارند بنزین خریداری کنند البته این ایده نیز فواید و مضراتی دارد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در حالی که معتقد است اجرای این طرح نیاز به سیستم و عملیاتی خاص دارد که برای دولت هزینهبردار است و حتی ممکن است قیمت بنزین را افزایش دهد، اظهارکرد: ایده دیگر دولت این است که سوخت مدنظر ماهانه و روزانه مستقیما به مردم پرداخت نشود اما پول آن را به هر ایرانی پرداخت کنند اما هنوز هیچ یک از این ایدهها به نتیجه نرسیده است.
نظرتان را بیان کنید
پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد
پیام ها