شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۳۱ ۰۶:۴۴:۲۸

 سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به شرکت های دارویی داده می شود، اظهار داشت: قیمت دارو هم بر اساس این ارز تعیین و یارانه دارو به بیمه ها منتقل می شود تا مردم تحت فشار قرار نگیرند.

ارز-تومانی-به-شرکت‌های-دارویی-داده-می‌شود

به گزارش بدراقتصاد به نقل از ایرنا، ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری وزارت بهداشت گفت: ابتدا قرار بود ارز سه هزار و 800 تومانی به شرکت های دارویی ارائه و بعد مابه التفاوت به آنان پرداخت شود اما در حال حاضر ارز چهار هزار و 200 تومانی به آنان داده و یارانه به بیمه منتقل می شود.‌‌ 
سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: کل افزایش قیمت دارو با تمام تغییرات ارز کمتر از نرخ تورم خواهد بود.
وی به برخی مطالب مطرح شده از سوی وارد کنندگان دارو مبنی بر اینکه شاید به عنوان مثال تا یک سال دیگر به آنها ارز با این قیمت داده نشود، اشاره کرد و گفت: این مطالب درست نیست اینکه نمی شود به دولت اعتماد نداشت اما با آن کرد؛ باید وفاق و یکدلی بین واردکنندگان و تامین کنندگان در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی با دولت باشد، ضمن اینکه بر اساس اعلام دولت تا پایان امسال نوسانات نرخ ارز کمتر از چند درصد است.
وی ادامه داد: بر اساس گزارش معاونت غذا و دارو یک پیش فاکتور (پرفرم) در مورد دارو و تجهیزات پزشکی وجود ندارد که به این معاونت آمده باشد و ارز به آن داده نشده باشد.
سخنگوی وزارت بهداشت این اطمینان را هم به هموطنان داد که تامین دارو و تجهیزات پزشکی در اولویت اول دولت قرار دارد. 
وی با تاکید بر اینکه هیچ کس با دلار بالاتر از نرخ مصوب، واردات به ویژه واردات دارویی نداشته است، افزود: میزان کمبودهای دارویی را مرتب رصد می کنیم و نتیجه این رصدها هم در سایت سازمان غذا و دارو درج می شود؛ اما واقعیت این است که یک مشکل زمینه ای نقدینگی برای تولیدکننده، تامین کننده و پخش کننده دارو و داروخانه ها وجود دارد که آن را قبول داریم و پیگیری می کنیم. 
حریرچی ادامه داد: در شرایط حاضر کمبود 30 تا 35 قلم دارو در بازار گسترده آن طبق معیارهای بین المللی اجتناب ناپذیر است؛ اما باید همین کمبودها هم به حداقل برسد. 
وی با بیان اینکه در برخی مواقع دارو و تجهیزات پزشکی موجود است اما به ما می گویند که جنس را نقد می فروشند، افزود: اگر جنسی با دلار سه هزار و 800 تومان تامین کرده اند باید با همان دلار به فروش برسانند اما مساله اینجاست که برخی، جنس خریداری شده با ارز سه هزار و 800 تومان را می خواهند با قیمت بالاتر بفروشند و این استدلال را دارند که باید جای جنسی را که می فروشند، پر کنند که این مطالب و استدلال آنان درست نیست. 
سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: اگر واردکننده ای با قیمت بالا جنسی را بخرد و با همان قیمت بالا بفروشد، می توان گفت سود معقولی به ازای واردات دریافت کرده است اما اگر بخواهد با ارز سه هزار و 800 یا چهار هزار و 200 تومانی بخرد و گران تر بفروشد، سود حاصله محکوم است. 

** تاخیر در پرداخت بدهی به شرکت های تجهیزات پزشکی را قبول داریم 
حریرچی در پاسخ به ایرنا مبنی بر تاخیر وزارت بهداشت در پرداخت بدهی خود به شرکت های تجهیزات پزشکی اظهار داشت: معوقات را قبول داریم که به دلیل تاخیر بیمه ها در پرداخت ایجاد شده است؛ معوقات قابل توجهی به تامین کنندگان مختلف اعم از دارو و تجهیزات پزشکی و حتی کارکنان ازجمله پزشکان و پرستاران داریم که در این خصوص شرمنده هستیم. 
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص این سوال ایرنا مبنی بر اینکه آیا وزارت بهداشت، بابت بدهی به شرکت های تجهیزات پزشکی اوراق به سر رسید 2 سال دیگر داده است، نیز چنین پاسخ داد: یکی از روش های تامین مالی کشور اوراق است البته همه می خواهند به صورت نقدی مبادلات و معاملات انجام شود اما با توجه به مصوبات مجلس، روش های نوین مالی و برخی اجبارها، از اوراق برای پرداخت بدهی ها به شرکت های یادشده استفاده شده است. 
حریرچی این مطلب را هم اضافه کرد که برای اوراق ارائه شده به شرکت های تجهیزات پزشکی بابت بدهی، سود سالانه هم محاسبه می شود اما همانطور که به آن اشاره کردم مطلوب است که معامله به صورت نقدی انجام شود. 
خبرنگار ایرنا این مطلب را بیان کرد که بانک ها، اوراق یادشده را به عنوان ضمانت قبول نمی کنند که در این خصوص حریرچی چنین پاسخ داد: برخی از بانک ها قبول می کنند؛ اوراق در برخی مواقع به نام و در برخی مواقع بدون نام است که الان با درصدی تنزیل به فروش می رسد. 
وی در خصوص سوال دیگر ایرنا در خصوص برخی گلایه مندی ها از جانب تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی بابت عدم اصلاح یا کندی اصلاح قیمت ها توسط وزارت بهداشت نیز توضیحاتی داد. 
سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت: همیشه فروشنده ها افزایش قیمت را می خواهند اما کنترل کنندگان بازار مجبور هستند قیمت متعادل را ایجاد کنند؛ ما نوسانات ایجادشده در قیمت ها را لحاظ می کنیم و برای حمایت از تولید داخلی، اقدامات لازم را انجام می دهیم. 
وی افزود: آنچه که وجود دارد این است که در بیشتر مواقع، قیمت ها برای تجهیزات پزشکی تولید داخل عادلانه است و همه ارایه کنندگان این تجهیزات هم مکلف هستند طبق قانون از قیمت اعلام شده تبعیت کنند و هموطنان تخلف در قیمت تجهیزات را به سامانه 190 یا تعزیرات اعلام کنند. 
ادامه دارد...

ارز 4200 تومانی به شرکت‌های دارویی داده می‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد