پنج شنبه ۱۴۰۳/۱۱/۱۱ ۲۲:۰۴:۳۰

اقتصادکارامد: معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: به‌واسطه اجبار در تغییر شیوه‌های حمل و عبور از مرزها و بنادر مختلف، به نظر می‌رسد این کریدور در دستیابی به اهداف اولیه چندان موفق نبوده است؛ بر این اساس تغییر رویکرد در این کریدور ضرورت دارد.

لزوم-تغییر-رویکرد-در-بهره‌برداری-از-کریدور-شمال-جنوب

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، «حمیدرضا شهرکی ثانوی» درباره کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال- جنوب افزود: این کریدور ۲۳ سال پیش به ابتکار کشورهای ایران، هند و روسیه و با هدف کاهش‌ زمان‌ ترانزیت، افزایش امنیت‌ سفر و حفظ‌ محیط‌ زیست، کاهش‌ هزینه‌های حمل‌ونقل، یکسان‌سازی و تنظیم‌ اسناد متحدالشکل‌ و رقابت‌پذیری با کریدور مسیر کانال سوئز راه‌اندازی شد.

وی تاکید کرد: اگرچه مطالعات و گزارش‌های بسیاری برای ارزیابی اقتصادی کریدور، پیش‌بینی حجم‌ جابه جایی کالا و مسافر، بازاریابی و جذب‌ سرمایه‌گذاری و تعیین ‌چگونگی همکاری با سازمان‌های بین‌المللی انجام شده، اما به واسطه اجبار در تغییر شیوه‌های حمل و عبور از مرزها و بنادر مختلف، به نظر می‌رسد در دستیابی به اهداف اولیه چندان موفق نبوده است.

این مسوول با اشاره به همکاری برخی کشورهای منطقه در ایجاد کریدورهای جدید برای دسترسی به اروپا و آسیای مرکزی و کاهش تقاضا در مسیر عبور از قلمرو ایران، اظهار داشت: به نظر می‌رسد تحقق اهداف ترسیم شده در کریدور شمال- جنوب باید با انجام اقدامات مؤثر با رویکرد افزایش رقابت‌پذیری و قدرت لجستیکی، یکپارچگی، بهبود مستمر فرایندها، استانداردسازی، کاهش انجام تشریفات در مبادی ورودی و خروجی کشور و استقرار نگاه استراتژی در مرزها با توجه به این که مرز صرفا محل عبور است، ارتقای وضعیت زیرساختی و نیز تلاش‌ها و رایزنی‌های مستمر و به موقع در حوزه دیپلماسی تسریع یابد.

 

لزوم تغییر رویکرد در بهره‌برداری از کریدور شمال- جنوب

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد