شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶ ۰۱:۵۱:۳۲

اقتصاکارامد: مدیرعامل بیمه میهن به چالش‌های موجود صنعت بیمه در بخش فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: تا زمانی که بخش فناوری اطلاعات در شرکت‌های بیمه از زیرساخت مناسبی برخوردار نباشد، در این حوزه نمی‌توانیم به موفقیتی پایدار دست پیدا کنیم.

صنعت-بیمه-از-ساختارهای-بوروکراسی-محور-برای-توسعه-فناوری-اطلاعات-رنج-می‌برد

سید هادی شیخ الاسلامی، در حاشیه برگزاری نمایشگاه بیست و هفتم الکامپ ۱۴۰۳ و در بازدید از این بخش‌های مختلف این نمایشگاه در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادتهران در پاسخ به این که در چه صورت می‌توان از بحث فناوری اطلاعات و دیجیتال در صنعت بیمه به نتیجه دلخواه رسید، گفت: در فناوری اطلاعات شاید آن طور که شایسته است به مقوله ذائقه مختلف مشتریان اهمیت داده نمی‌شود و این بخش که به بلوغ خوبی هم رسیده اما با حجم زیادی از مشکلات زیر ساختی، در کنار نپرداختن به هوش مصنوعی، می‌تواند عاملی برای به وجود آمدن چالش‌های جدید باشد.

وی دلیل این امر را سیاست‌های برخی شرکت‌های بیمه اعلام و تصریح کرد: در این شرایط مدیری که از فناوری اطلاعات نتیجه مطلوبی بعد از یکسال نگرفته ممکن است مدعی شود که من از وجود و ضرورت فناوری اطلاعات راضی نیستم در حالی که ایراد، در ابتدای کار و به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم بوده است.

نایب رییس هیات مدیره بیمه میهن با اشاره به این که حضور صنعت بیمه در نمایشگاه الکامپ جای خوشحالی دارد اظهار داشت: فناوری اطلاعات حوزه جذابی است اما چیزی که در این حوزه مغفول مانده این است که فناوری اطلاعات نباید به عنوان بخش مستقل در نظر گرفته بشه بلکه خود می‌تواند به عنوان یک تنظیم‌ کننده در صنعت بیمه عمل کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که بیمه میهن چه تمهیدات و برنامه‌هایی برای این امر در دستور کار قرار داده است، یادآور شد: بیمه میهن همانند سایر شرکت‌ها به این حوزه ورود کرده است اما من به شخصه با نمایش پوسته‌ای از فناوری اطلاعات کاملا مخالفم زیرا این بخش هم به صورت نرم افزاری و هم سخت افزاری باید به طور جدی مستحکم و از پشتوانه قوی برخوردار باشد.

شیخ الاسلامی یادآور شد: فناوری اطلاعات باید همراستا و همزمان با افزایش حجم مشتریان افزایش پیدا کند زیرا در صورتی که تقاضای لازم برای این بخش افزایش پیدا کند و فناوری اطلاعات نتواند به همگی پاسخ دهد بدین معناست که چیزی به نام فناوری اطلاعات یا وجود نداشته و یا به درستی به کار گرفته نشده است.

مدیرعامل بیمه میهن با اشاره به این که عمده نرم افزارهایی که در حال حاضر در این حوزه در حال فعالیت است پاسخگوی حجم بالای مطالبات مشتریان نیست به چالش‌هایی که در اثر این امر به وجود خواهد آمد پرداخت و گفت: بنابراین باید بنیادهای فناوری اطلاعات به خوبی چیده شود و از همین رو ما زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در بیمه میهن را بر پایه یکی از اصولی ترین و حرفه‌ای ترین بنیادها بنا نهادیم تا برای ۸۰ میلیون ایرانی مفید فایده و قابل استفاده باشد.

وی همچنین افزود: در حوزه نرم افزار، چالش دوم عدم توجه به زنجیره ارزش نرم افزاری است و در پاسخ به این که هوش مصنوعی چرا نمی‌تواند به خوبی پیاده سازی شود، یادآور شد: دلیل این امر این است که هوش مصنوعی در اصل باید بتواند زنجیره شما را هدایت کند و به دلیل این که زیرساخت لازم فراهم نیست، روند کار به خوبی پیش نخواهد رفت. هوش مصنوعی باید به عنوان یک هدایت گر وارد عمل شود.

به گفته نایب رییس هیات مدیره بیمه میهن، در ابتدا باید تکلیف به گونه‌ای مشخص شود که پرسنل و نیروی انسانی در شرکت‌های بیمه و حتی هوش مصنوعی هر کدام چه وظایفی بر عهده دارند و این در حالی است که اگر هوش مصنوعی به درستی کار گرفته شود شاید شرکت‌های بیمه مجبور شوند تا ۳۰ درصد پرسنل خود را تعدیل کنند، اما چرا دنیا چنین چالشی ندارد؟

وی با اشاره به این چالش در کشورمان به ویژه در صنعت بیمه گفت: در صنعت بیمه برای از دست ندادن نیروی کار، تجمع نیروی انسانی وجود دارد و از سوی دیگر تجمع در بخش نرم افزاری داریم ضمن آن که ساختارهای بوروکراسی محور شرکت‌های بیمه باید تغییر کند. تجمع از ستاد انسانی تا شعب و تجمع نرم افزاری از سوی دیگر و نیز به طور مجدد حمایت نیروی انسانی به عنوان پشتیبانی کننده از نرم افزار همگی، این بخش را با چالش مواجه کرده است.

راه حل این است که تجمعات غیر متعارف که منجر به بزرگی حجم فعالیت می‌شود باید به طور متناسب در یک شرکت بیمه‌ پخش شود و نرم افزار نیز باید در بدنه نیروی انسانی به طور مناسبی توزیع گردد.

شیخ الاسلامی به منظور ارائه راه حل برای برون رفت از این بحران که ممکن است در آینده‌ای نزدیک در صنعت بیمه مشکل به وجود آورد گفت: برای این امر باید محصول جدید تعریف کرد. به طور مثال در حال حاضر دیگر، خودرو اختراع نمی‌شود زیرا یکبار اختراع شده بلکه خودرو با فرایندهای جدید به وجود آمده است نظیر خودروهای برقی، هوشمند و غیره، بنابراین باید اشتراکات اختراعات را در راستای محصول جدید به کار گرفته شود.

وی یادآور شد: اشتراک اختراعات در صنایع مختلف تبدیل به محصول جدید می‌شود، در صنعت بیمه هم باید اشتراکات این صنعت با سایر عوامل، زمینه‌های مرتبط پیدا شود که نمایشگاه الکامپ نقطه شروع مناسبی برای این امر است. مسیر خوبی آغاز شده که باید از تعامل با شرکت‌های استارت آپی، به نحو مطلوبی در این زمینه بهره گرفته شود.

منبع: اقتصادتهران

صنعت بیمه از ساختارهای بوروکراسی محور برای توسعه فناوری اطلاعات رنج می‌برد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد