نفتون: مهرداد عسگري- در حالي كه به گفته مسوولان، مردم تهران در آذرماه ۱۸ روز هواي نامطلوب تنفس كردند و آلودگي تهران در روزهاي اخير به مرز هشدار رسيده، اما هنوز پس از چندين سال از اين داستان تكراري، همچنان كسي اين آلودگي هوا را گردن نگرفته و هر سازماني، سازمان ديگر را مسوول اين آشفته بازار ميداند
سازمان محيط زيست، سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران و وزارت نفت از يكسو و توليد خودروهاي بدون كيفيت و عدم رعايت استاندارهاي روز دنيا و آلايندگي مربوط به كارخانجات از سوي ديگر همگي باعث شده تا هيچ سازمان و ارگاني خود را در اين زمينه مقصر ندانسته و با انداختن توپ در زمين سايرين، خود را مبرا جلوه دهد.
اينچنين است كه هنوز كسي نميداند مقصر و منشا اصلي آلودگي هواي تهران و ساير كلانشهرها چيست!
آلودگی هوا هيچ ارتباطی به بنزین ندارد
اين در حالي است كه شرکت پخش فرآوردههای نفتی به تازگي در اطلاعيهاي اعلام کرده است كه منشأ بیش از ۸۰ درصد آلودگی وسایل نقلیه تهران مربوط به کامیون، اتوبوس و مینیبوس است که سوخت آنها بنزین نیست، لذا آلودگی هوا به بنزین ارتباط ندارد.
این شرکت با صدور اطلاعیهای در مورد کیفیت بنزین اعلام کرد: با توجه توضیحات مکرر ماههای اخیر پیرامون کیفیت بنزین تولیدی و توزیعی در کشور به ویژه در کلانشهرها اخیراً و به دنبال آلودگی روزهای گذشته مجدداً ابهاماتی ایجاد شده و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی موضوعاتی مطرح کردهاند.
در اين گزارش همچنين آمده است كه طبق گزارش منتشر شده توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، منشأ بیش از ۸۰ درصد از آلودگی وسایل نقلیه شهر تهران مربوط به کامیونها، اتوبوسها و مینیبوسها گزارش شده که از قضا سوخت مصرفی هیچکدام از آنها بنزین نیست؛ لذا مرتبط دانستن آلودگی هوا با بنزین به طور کامل رد میشود.
از سوی دیگر طبق گزارشات روزانه سایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران حتی در آلودهترین روزهای هفته گذشته شاخص آلایندگی SOx که بخشی از آن میتواند ناشی از گوگرد موجود در بنزین باشد در حدود ۱۵ بوده که بسیار پایینتر از حد مجاز آن یعنی ۵۰ بوده است. این امر نشان دهنده کیفیت بالای سوخت توزیعی اعم از بنزین و گازوئیل در کلانشهر تهران است. شایان ذکر است علاوه بر توزیع روزانه بنزین با کیفیت و با میزان گوگرد زیر ۵۰ پی پی ام مطابق استاندارد یورو ۴ در حال حاضر نفت گاز یورو ۴ در هشت کلانشهر کشور و کل استان تهران و ٣٢٠ جایگاه در جادههای اصلی مواصلاتی کشور توزیع میشود.
در حاي كه به نظر ميرسد بخش عمدهای از آلودگی هوای تهران و اکثر کلانشهرها مربوط به ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است كه یکی از مهمترین عناصر تشکیل دهنده ذرات معلق هوا، کربن است. به واقع بخش کربن دار ذرات معلق به عنوان یکی از زیانبارترین ترکیبات موجود در ذرات معلق از نظر تأثیر بر سلامتی به شمار میرود. این بخش به طور کلی به دو قسمت کربن آلی (OC) و کربن معدنی (EC) تقسیم بندی میشود.
از سوي ديگر به گفته مديركل حفاظت محیط زیست استان تهران، اولتیماتوم اين سازمان به به صنایع آلاینده در شرایط اضطرار آلودگی هوا داده شده به طوري كه در شرایط اضطرار آلودگی هوا واحدهای آلاينده و عدول کننده از مصوبات کارگروه مواقع اضطرار مشمول پلمب بوده و به مراجع قضائی معرفی میشوند.
در همين رابطه، سعید محمودی با اشاره به افزایش گشت و پایش های شبانه صنایع، معادن، واحدهای صنفی و شهرکهای صنعتی استان در روزهای اخیر اظهار داشته كه گشت شبانه اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با توجه به افزایش میزان آلایندهها بر اساس برنامه ریزی جامع و هدفمند انجام میشود و هدف اصلی اجرا و ادامه این طرح، بررسی و رصد کیفی زیست محیطی صنایع و معادن استان، برخورد با واحدهای متخلف، شناسایی واحدهای آلاینده جدید و در نهایت کمک به کاهش بار آلودگی و انباشت آلایندهها خصوصاً در شرایط تشدید آلودگی هوا است.
حال بايد ديد با گذشت اين ايام و بازگشت به هواي پاك كه خودبخود و به تبع تغيير فصل اتفاق ميافتد آيا مسوولان و متوليان امر براي سال آينده از همين اكنون چاره انديشي ميكنند يا باز هم بايد شاهد داستان تكراري و خسته كننده بدون متولي آلودگي هوا براي سال 99 باشيم؟
نظرتان را بیان کنید
پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد
پیام ها