اقتصادکارامد: رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت که از ابتدای فعالیت دولت چهاردهم تا پایان آبان ماه امسال ۲۰.۶ میلیون تن کالا از کشور ترانزیت شد.
به گزارش ایرنا، رضا اکبری روز سهشنبه در سومین روز از نهمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در محل مصلای تهران در نشست خبری افزود: از شهریور پارسال تا پایان آبان ماه امسال و در ۱۴ ماه فعالیت دولت چهاردهم ۳۶۴۸ کیلومتر راه روستایی ساخته شد و علاوه بر آن ۱۲ هزار کیلومتر از راههای روستایی بهسازی و آسفالت شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در این مدت ۲۹ هزار و ۷۶ کیلومتر بهسازی و آسفالت جاده اصلی کشور به انجام رسید.
وی از اصلاح ۹۷۹ نقطه حادثه خیز جادهای طی ۱۴ ماهه دولت چهاردهم خبر داد و یادآور شد: در همین مدت ۸۱۳ میلیون تن جابهجایی کالا و بیش از ۱۸۷ میلیون نفر جابجایی مسافر انجام شد.
اکبری همچنین به آمار ۸ ماهه امسال اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون اصلاح ۴۱۳ نقطه حادثه خیز جادهای در دستور کار قرار گرفت، همچنین روشنایی ۱۲۵ کیلومتر از راهها، احداث ۶۸۰ کیلومتر حفاظ ایمنی در جادهها، جابهجایی ۴۰۲ میلیون تن کالا ترانزیت ۱۱ میلیون تن کالا انجام شد.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه امسال تمرکز ما بر موضوع هوشمندسازی است، خاطرنشان کرد: سامانه صدور بارنامهها بازنگری شده و علاوه بر آن تعدادی از سامانههای موجود ادغام شده است.
نوسازی ناوگان
اکبری با بیان اینکه نوسازی ناوگان در دو بخش ناوگان راهداری و ناوگان عمومی اتوبوسی و باری در دست اجراست، افزود: یک هزار و ۲۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین راهداری در حال نوسازی است که تاکنون نوسازی ۸۰۰ دستگاه آن به انجام رسیده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از انعقاد تفاهمنامه سه جانبه با پنج کارخانه تولید داخلی برای تولید و تحویل یک هزار و ۲۵۰ دستگاه اتوبوس خبر داد و تاکید کرد: بین ۷ تا ۸ هزار دستگاه اتوبوس در کشور کم داریم که قرار شده ۲ هزار دستگاه آن از طریق واردات تامین شود که در این زمینه ثبت سفارش و تخصیص ارز آنها در حال انجام است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تصریحکرد: مهمترین مانع برای نوسازی ناوگان حمل بار، خارج کردن ناوگان فرسوده از چرخه حمل و نقل است.
وی اظهار داشت: مطابق تکلیف برنامه هفتم، ۱۱۰ هزار ناوگان اتوبوس، کامیون و کشنده تا پایان برنامه باید نوسازی شود.
سامانه سپهتن تا پایان سال برای همه اتوبوسها فعال میشود
این مقام مسئول در ادامه خاطرنشانکرد: یکی از مهمترین راهکارها برای افزایش ایمنی ترددها، پایش رفتار رانندگان است.
وی بیان داشت: سامانه سپهتن به این منظور در دهه ۹۰ برای نظارت بر رفتار رانندگان اتوبوس شکل گرفت، اما بعدها به دلیل اختلافات با پیمانکار پروژه دچار اشکالاتی شد و امروز هفتهزار اتوبوس فعال در کشور داریم که تنها نیمی از آنها به سامانه سپهدن مجهز هستند.
اکبری تاکید کرد: همه تلاش ما این است که این سامانه را تا شب عید برای همه اتوبوسها فعال کنیم.
وی اضافه کرد: در کنار آن به دنبال راهاندازی سامانه «تاپوگراف هوشمند» هستیم تا کنترل رفتار رانندگان و وسایل نقلیه را ابتدا در ناوگان اتوبوسی و سپس ناوگان باری داشته باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: امروز با اکوسیستم معیوبی مواجهیم که نظام ارزیابی رانندگان و تایید صلاحیت آنها خوب نبوده و نظام آموزش و رفتار رانندگان باید اصلاح شود.
وی به فرسودگی ناوگان به عنوان یکی از دلایل آمار بالای کشته شدگان جادهای اشاره کرد و بیان داشت: هفتهزار دستگاه اتوبوس فعال کشور، متوسط عمر ۱۸ سال دارند و نیاز داریم تا با هفت تا هشت هزار دستگاه اتوبوس نو جایگزین شوند.
اکبری تاکید کرد: باید در نظام معاینه فنی اتوبوسها که تنها به ظواهر خودرو توجه دارد بازنگری داشته باشیم.
قاچاق سوخت
وی در ادامه اظهار داشت: مصرف روزانه گازوئیل در حمل و نقل جاده ۴۲ میلیون لیتر است که بیش از ۹۸ درصد آنها تحت پوشش و نظارت سازمان راهداری هستند؛ به عبارتی تخصیص سوخت بر اساس بارنامه و پیمایش این خودروها انجام میشود. همچنین این بارنامهها و میزان پیمایش توسط چهار سامانه کنترل شده و سوخت بر همان اساس تخصیص داده میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قراردادهایی با بارنامه صوری میتواند در این ارقام اختلال ایجاد کند، تصریح کرد: کمتر از یک درصد بارنامهها در سالهای اخیر صوری تشخیص داده شده است.
وی از بازنگری در سامانه صدور بارنامهها خبر داد و گفت: صدور بارنامه الکترونیکی در دستور کار است که بر روی گوشی تلفن همراه رانندگان با یک پیامک و تایید راننده قابل چاپ است.
نظرتان را بیان کنید
پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد



































پیام ها