جلسه ارزیابی میزان پیشرفت پروژه ملی GNAF با حضور معاون وزیر ارتباطات روز جاری برگزار شد.
به گزارش بدراقتصاد به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پست، در این جلسه که علاوه بر مهندس نعمتی معاون وزیر، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره، معاون فناوری مدیرعامل، مدیران کل و معاونین حوزه فناوری نیز حضور داشتند، مدیرعامل پیرامون نقش و اهمیت فناوری اطلاعات در توسعه سرویس های پستی و دستاوردهای شرکت ملی پست در این زمینه و همچنین برنامه های اجرایی مورد تاکید وزیر نکاتی را مطرح نمود.
وی ابتدا با تاکید بر توسعه همه جانبه فناوری در بخش های مختلف پست و استفاده از نرم افزارهای به روز و سخت افزارهای لازم به منظور ارتقاء و ایجاد خدمات الکترونیکی گفت: به واسطه فناوری اطلاعات روز به روز شاهد تنوع در خدمات پستی و تاثیر آن در دولت ها و جوامع هستیم و ما نیز باید هر چه سریع تر به این سمت حرکت کرده و دسترسی مردم به خدمات پستی را هر چه بیشتر فراهم نمائیم.
وی با تأکید بر این که تلاش همکاران در حوزه فناوری بر کسی پوشیده نیست گفت: با استفاده از ظرفیت های موجود در حوزه فناوری و تدوین برنامه مناسب برای تقویت هوشمندسازی شبکه پستی، اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفته ولی با توجه به شتاب زیادی که در این حوزه وجود دارد باید بر سرعت کارها افزوده و زیرساخت های لازم برای توسعه خدمات را فراهم نمود.
مهندس نعمتی پس از آن به نقش و اهمیت کدپستی و پروژه GNAF در ارتقاء و بهبود کیفیت خدمات اشاره کرد و افزود: راه اندازی پایگاه اطلاعات نشانی مکان محور و اتصال وب سرویس نشانی مکان محور به دستگاه های همراه نامه رسان در بهبود کیفیت خدمات به ویژه در حوزه قبول و توزیع تحول بزرگی ایجاد خواهد کرد.
معاون وزیر ارتباطات سپس به ایجاد و راه اندازی سرویس های مرتبط با این پروژه در شهرهای قم و تهران اشاره کرد و گفت: با تلاش های صورت گرفته دو استان تهران و قم سرویس های پروژه ملی GNAF را راه اندازی نموده اند و براساس برنامه زمانبندی تدوین شده در سایر استان هایی که دارای نقشه پارسل بندی شده باشند، این سرویس ها راه اندازی خواهد شد.
مهندس نعمتی سپس به راه اندازی پایگاه اطلاعات نشانی مکان محور و لزوم درج اطلاعات صحیح در باجه های قبول پرداخت و تصریح کرد: لازم است واحدهای اجرایی در باجه های قبول در ثبت کدپستی صحیح گیرنده دقت لازم را اعمال نمایند.
وی افزود: در صورت ثبت کدپستی صحیحِ گیرنده بر روی مرسوله و نرم افزار جامع قبول، امکان شناسایی دقیق مقصد مرسوله بر روی نقشه فراهم شده و بسیاری از مشکلات مربوط به آدرس برطرف خواهد شد.
مدیرعامل در ادامه بر اهمیت بانک اطلاعات کدپستی در ارائه سرویس های پروژه GNAF تاکید کرد و گفت: با توجه به اهمیت و حساسیت نظام کدینگ در ساختار پروژه ملی GNAF و نیازهای سیستم های اطلاعات جغرافیایی و بانک های اطلاعاتی جدید، بازنگری و بهینه سازی ظرفیت های مربوط به ساختار کدینگ کدپستی در دستور کار شرکت قرار گرفته و باید به سرعت به روز شود.
مهندس نعمتی در خصوص تامین نقشه های پارسل بندی نیز تصریح کرد: یکی از مهمترین زیرساخت های پیاده سازی پروژه ملی GNAF تامین نقشه های پارسل بندی است که برای سرعت بخشیدن به این امر هماهنگی های لازم با سازمان های ذیربط جهت ارائه نقشه های مورد نیاز انجام شده است.
مدیرعامل پس از آن به مذاکرات صورت گرفته پیرامون نحوه دسترسی به نقشه های مورد نیاز پرداخت و اظهار داشت: بر اساس توافقات صورت گرفته و تصمیم کمیته تخصصی نقشه، مقرر شد از سه طریق به روز رسانی و استانداردسازی نقشه های موجود، استفاده از عکس های هوایی جدید و همچنین تصاویر ماهواره ای، نقشه های مورد نیاز در اختیار شرکت ملی پست قرار گیرد و طبق برنامه ریزی انجام شده تا پایان سال 98 نقشه های مورد نیاز پروژه به طور کامل تامین و تولید خواهد شد.
رئیس هیئت مدیره ادامه داد: بر اساس مدل اقتصادی پیش بینی شده و سیاست گزاری های صورت گرفته، در زمینه اطلاعات نشانی مکان محور، شرکت ملی پست صرفاً تامین کننده دیتای کشوری خواهد بود و فرصت طراحی و تولید سرویس های متنوع مکان محور در اختیار کسب و کارهای نوپا و بخش خصوصی قرار خواهد گرفت تا با مشارکت بخش خصوصی و دولتی، سرویس های خدماتی جدید راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گیرند.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اهمیت پروژه های ملی GNAF و سیماک در حوزه فناوری یادآور شد: با اجرایی شدن پروژه GNAF، برخی از خدمات در مجموعه پست با سهولت اجرا شده و در استان ها نیز شاهد دقت در ثبت مبادلات پستی و ارسال مرسولات مطابق برنامه زمان بندی خواهیم بود.
در ادامه این جلسه میرزایی معاون فناوری مدیرعامل در گزارشی میزان پیشرفت پروژه GNAF در استان های کشور ارائه داد و در خصوص سرویس های مرتبط با این پروژه ملی در استان های یاد شده، مواردی را مطرح نمود.
پس از آن جوادی مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی در خصوص میزان پیشرفت این پروژه، برنامه سال 97 و تشکیل کمیته تدوین برنامه و زیر پروژه های مربوطه مطالب مبسوطی بیان نمود.
وی با ضروری خواندن استفاده از توان بخش خصوصی گفت: برای پیشبرد اهداف و عملیاتی شدن زیر پروژه ها و فعالیت های پیش بینی شده، استفاده از توان بخش خصوصی به عنوان بازوی اجرایی پروژه ضروری است.
در ادامه، پروفسور رجبی فرد مشاور پروژه که از طریق ویدئو کنفرانس در این جلسه مشارکت داشت، با تاکید بر ایجاد پایگاه اطلاعات متمرکز و یکپارچه گفت: در این زمینه استفاده از سرمایه بخش خصوصی می تواند اطلاعات را تکمیل نماید و لازم است شرکت ملی پست به عنوان تامین کننده دیتا، جایگاه کلان و مدیریت نظارتی خود را حفظ کرده و خدمات جدید را به بخش خصوصی واگذار کند تا از این طریق، اشتغال زایی در کشور نیز ایجاد شود.
وی تصریح کرد: می توان با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، سرویس های متنوع و متعددی تولید نمود و در نهایت پست می تواند امیدوار باشدکه با ارائه یک Business Plan جامع، سهم بیشتری از مشارکت را برای دستگاه های اجرایی جذب نموده و درآمد زایی مناسبی را پیش بینی نماید.
نظرتان را بیان کنید
پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد
پیام ها