اقتصادكارامد: در شرایطی که شرکتهای هواپیمایی، چارترکنندگان را عامل گرانی بلیت هواپیما معرفی میکنند، رئیس دادسرای فرودگاه مهرآباد گفته است: در زمینه مبارزه با سایتهای سودجو و منفعتطلب فروش بلیت هواپیما، ایرلاینها نیز باید بابت فروش غیرقانونی بلیتها پاسخگو باشند؛ چراکه نظارت بر فروش بلیتها برعهده ایرلاینها است.
به گزارش ایرنا، انجمن شرکتهای هواپیمایی بارها اعلام کرده است که هیچ ایرلاینی نرخ بلیت پروازها را خودسر افزایش نمیدهد و قیمت بلیت هواپیما توسط شبکه توزیع و فروش که چارترکنندگان، دلالان و واسطهها هستند افزایش پیدا میکند؛ موضوعی که اخیراً با دستور سازمان هواپیمایی برای لغو تمام پروازهای چارتری مجدداً بر دور نظارتها افزوده است.
۹۵ درصد مسیرهای پروازی در دست چارترکنندگان است و شرکتهای هواپیمایی از ترس اینکه مبادا دخل و خرجشان با هم جور نیاید به صورت سه ماهه یا سالانه مسیرهای پروازی را به چارترکنندگان میفروشند و نهایتا این مسافر است که در زمان گرانی بلیت، تاخیر و ابطال پرواز نمیداند حق خود را از کجا و چه کسی بگیرد؟ حالا در آستانه اربعین حسینی و افزایش تقاضای سفر هوایی به نجف و بغداد وزیر راه و شهرسازی از سازمان هواپیمایی خواسته است تا تمام پروازهای چارتری در تمامی مسیرها لغو شود و فروش بلیت به مصرفکننده به صورت سیستمی و مستقیم باشد.
معاون دادستان تهران نیز اخیراً از انسداد ۱۷ سایت مجاز و غیرمجاز فروش بلیت هواپیما خبر داده و گفته است: در مبارزه با سایتهای سودجو و منفعتطلب فروش بلیت هواپیما، ایرلاینها نیز باید بابت فروش غیرقانونی بلیطها پاسخگو باشند.
عباس فرزادنیا معاون دادستان تهران و رئیس دادسرای فرودگاه مهرآباد با هشدار نسبت به شکلگیری بازار سیاه فروش بلیت بهویژه در زمان اعزام و بازگشت زوار اربعین حسینی گفته است: بازار زیرزمینی و مافیایی در زمینه فروش بلیت بهویژه ایام اربعین حسینی شکل گرفته است که در این راستا اقدام وزیر راه و شهرسازی نسبت به ممنوعیت فروش بلیت چارتری شجاعانه بود.
وی تعداد سایتهای غیرمجاز فروش بلیت هواپیما را ۳ برابر سایتهای مجاز دانست و از انسداد ۱۷ سایت مجاز و غیرمجاز سودجو خبر داده است.
چارترکنندگان چه گروهی هستند؟
اما چارترکنندگان چه کسانی هستند و ارتباط شرکتهای هواپیمایی با چارترکنندگان چیست؟ آیا چارترکنندگان آژانسهای مسافری هستند؟ بررسیهای ایرنا از مجموع قراردادهای بین شرکتهای هواپیمایی و چارترکنندگان نشان میدهد که خریداران بزرگ مسیرهای پروازی پرتقاضا، نه صرفاً آژانسهای مسافری که صاحبان هتلهای بزرگ در شهرهای توریستی هستند که اقدام به چارترِ مسیرهای پرتقاضا میکنند. در مقابل آژانسها برای چارترکنندگان بلیتها را به فروش میرسانند.
تخلفات چارترکنندگان به نام ایرلاینها تمام و در دعوای ایرلاین و چارترکننده حقوق مسافر تضعیف میشود و حتی مردم مجبور به خرید بلیت با چند برابر نرخ مصوب سازمان هواپیمایی از دست چارترکننده هستند؛ اما چرا این وضعیت تداوم دارد؟
شرکتهای هواپیمایی بلیتها را با نرخ مصوب به چارترکننده در همان ابتدای سال به فروش میرسانند، اما اینواسطه و سرمایه دار بزرگ که از قضا زورش به قیمتگذاری در بازار هم میرسد، با توجه به ایام پیکِ سفر نرخها را خارج از سقف قیمتی و حتی بالاتر هم به فروش میرساند، نمونه آن را در فروش بلیت عتبات در آستانه روز عرفه در تیرماه سال قبل بود. در حالی که قیمت مصوب بلیت تهران- نجف ۶ میلیون تومان بود؛ اما بلیت این مسیر تا ۱۵ میلیون تومان به فروش رفت.
این در حالی است که این الگوی فروش بلیت به شکل چارتری در جهان وجود ندارد و اصلاً چیزی به اسم «واسطه» و «چارترکننده» در سیستم توزیع بلیت هواپیما نداریم و مردم مستقیم از سایت و نمایندگی شرکت هواپیمایی خرید دارند.
همین حالا که این گزارش را میخوانید اگر کلیدواژه «خرید بلیت هواپیما» را سرچ کنید نام هیچ شرکت هواپیمایی بالا نمیآید اما در همان صفحات نخست نام سایتهای متصل به چارترکننده و شرکتهای قَدر در فروش بالا میآید، همانها که از ۳ تا ۲۰ درصد روی نرخهای مصوب اضافه میکنند و بعد بلیت هواپیما را به فروش میرسانند.
به اعتقاد بزرگان صنعت هوایی دلالی و واسطهگری در صنعت هواپیمایی رنجآور شده است و تا بستر برای فروش سیستمی فراهم نشود و ایرلاینها بدون نیاز به شبکه دلالی سیستم بازرگانی و فروش سیستمی را تقویت نکنند و از فروش مسیر پرواری به چارترکننده دست بردارند، تضعیف حقوق مسافر هم ادامه خواهد داشت.
سوتيتر: شرکتهای هواپیمایی بلیتها را با نرخ مصوب به چارترکننده در همان ابتدای سال به فروش میرسانند، اما اینواسطه و سرمایه دار بزرگ که از قضا زورش به قیمتگذاری در بازار هم میرسد، با توجه به ایام پیکِ سفر نرخها را خارج از سقف قیمتی و حتی بالاتر هم به فروش میرساند
نظرتان را بیان کنید
پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد
پیام ها