جمعه ۱۴۰۳/۰۹/۰۲ ۰۰:۵۰:۲۶

اقتصادکارامد: وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تمام رانت‌ها در حوزه خودرو حذف می‌شود، افزود: خودروسازان باید روی پاهای خود بایستند، البته دولت تعرفه‌هایی را برای اینکه خودروسازها بتوانند با دیگر کشورها رقابت کنند قرار می‌دهد، اما این تعرفه‌ها زمان و حد مشخص بر اساس منطق است و دیگر از تعرفه ۱۵۰ درصد خبری نیست.

چرا-باید-به-چند-خودروساز-رانت-داده-شود

به گزارش ایرنا، عباس علی‌آبادی روز پنجشنبه در نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان اظهار داشت: تمرکزها را به سمت خودرو برده اند، چرا باید به چند خودروساز رانت داده شود و بعد حساب‌کشی کنیم.

وی با بیان اینکه خودرو برقی در دنیا تبدیل به ماشین روز شده و دیگر ماشین آینده نیست و به زودی ماشین‌هایی وارد بازار می‌شوند که با هیدروژن کار می‌کنند، افزود: سالی دو میلیون خودرو در کشور افزوده می‌شود، اگر به هر کدام روزانه ۵ لیتر بنزین بدهیم روزی ۱۰ میلیون لیتر می شود، ۲۳۰ تا ۲۴۰ میلیون لیتر گازوییل و بنزین روزانه تامین می شود، یعنی ۲۴۰ میلیون دلار روزانه می سوزد.

علی آبادی ادامه داد: در حالی می‌توان انرژی‌ها را با بهره گیری از خورشید و باد تامین کرد و در واقع به منابع تامین سوخت تنوع داد. با توجه به اینکه امروز دنیا روی این موضوع به صورت جدی در حال کار کردن است ما نیز باید بر روی آن تمرکز کنیم که در این بخش نیاز به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان داریم.

وی استفاده از سوخت‌های پاک و تجدید پذیر را از دیگر راهکارها عنوان کرد و گفت: برخی در ایران گاز را به عنوان خوراک مصرف می‌کنند چون گاز اکسید آهن را از طریق متان احیا می کنیم؛ این در حالی است که دنیا به این سمت رفته که با هیدروژن این کار را انجام دهد و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در این رابطه به خوبی ایفای نقش کنند.

علی آبادی با تاکید بر نقش شرکت‌های بزرگ در کاهش ریسک وپیشران بودن در اقتصاد، تصریح کرد: این شرکت‌ها مانند ایدرو، ایمیدرو و شهرک‌های صنعتی بیشترین نقش را در توسعه دارند و جایگاه‌ آنها در زمینه کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی حائز اهمیت است.

وزیر صمت در خصوص آمار ارتقا و راندمان روبه رشد شرکت‌های دانش بنیان بیان کرد: تمرکز سیاست‌گذاری‌های کشور باید روی شرکت‌های دانش‌بنیان باشد. در این زمینه، هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی در مسیر رونق تولید و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور ضرورت دارد. البته تمرکز کشور به گونه‌ای بوده که شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک مقیاس توسعه پیدا کرده‌اند.

علی‌آبادی با تاکید بر اینکه امسال مقام معظم رهبری شعار سال را رشد تولید و مهار تورم اعلام کردند و رییس جمهور بر این موضوع تاکید دارد، خاطرنشان کرد: همه ما به عنوان وزارتخانه‌ها و مجموعه‌های تاثیرگذار در صنعت و معدن کشور، باید در این راستا اقدامات مناسبی انجام دهیم تا به اهداف ترسیمی دست یابیم.

وی با بیان اینکه نخستین چالش‌های تولید را احصا و راهبردارها و سیاست‌های پیشرانی را برای آن در نظر گرفتیم، افزود: با بررسی چالش‌های موجود در حوزه تولید، شاخص‌هایی را درنظر گرفتیم که کاهش ارزبری و عدم خام فروشی، اصلاح نظام قیمت گذاری دستوری، ایجاد ثبات در مدیریت کسب و کار، بازبینی سازوکارهای نظارتی و بازرسی، تعهد به محیط زیست از جمله این اقدامات است.

وزیر صمت، ارتباط گیری دانش‌بنیان‌ها با شرکت‌های بزرگ را ضروری دانست و افزود: راهبردها و حوزه‌های تمرکزی را مشخص کرده‌ایم. تامین مالی، تحول دیجیتال، تمرکز روی ابرشرکت‌ها، احیای واحدها، توجه به زیرساخت‌ها و.... برخی از این راهبردها هستند.

وی درباره برخی پروژه‌های پیشران نیز بیان کرد: احیا و فعال‌سازی، توسعه پلتفرم شهرک‌های صنعتی، تامین آب صنایع، جایگزینی خودروهای برقی و... برخی از این پیشران‌ها هستند که در این زمینه فراخوان مشارکت برای شرکت‌های دانش‌بنیان و اندیشکده‌ها را ارائه کرده‌ایم.

علی آبادی در ادامه تصریح کرد: احیا و فعال‌سازی و تکمیل و افزایش ظرفیت در طرح‌های واجد شرایط صنعتی و معدنی (راکد و نیمه تمام) را دنبال می‌کنیم و توسعه پلتفرم شهرک‌های صنعتی از طریق ایجاد خوشه‌های بزرگ مقیاس، پارک‌های یکپارچه صنعتی و معدنی و شهرک‌های نوآوری و تخصصی با نگاه به ملاحظات آمایش صنعتی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

۹ هزار مجموعه و واحد راکد در کشور

وی با تاکید بر ضرورت حضور شرکت‌های دانش‌بنیان برای اجرای این اهداف، در کنار شرکت‌های بزرگ برای رفع شکلات موجود، یادآور شد: احیای واحدهای راکد از اهداف اساسی وزارت صمت است. در حال حاضر حدود ۹ هزار مجموعه و واحد راکد در کشور وجود دارد که برای بازگشت آنها به عرصه تولید باید اقدامات لازم را انجام داد.

وزیر صمت سهم هزینه دولت در تحقیق و توسعه را ۳۸ درصد و در بخش دانشگاهی ۲۹ درصد اعلام کرد و افزود: بسیاری از شرکت های راکد در حوزه دانش بنیان بودند که بنا داریم توسعه شهرک های صنعتی را در دستور کار قرار دهیم.

علی آبادی با بیان اینکه به جای واردات و مونتاژکاری به سمت نوآوری صادرات محور برویم، تاکید کرد: سیاست ما کاهش ارزبری و جلوگری از خام فروشی است.

نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان صبح امروز با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، عباس علی‌آبادی وزیر صمت، سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری، مدیران عامل شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی و بیش از ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان در مرکز همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گشایش یافت.

 

 

 

 

چرا باید به چند خودروساز رانت داده شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد